Артикуляційна гімнастика

Для чистої звуковимови потрібні сильні, пружні і рухливі органи мови – язик, губи, м’яке піднебіння. Усі мовні органи складаються з м’язів. Якщо можна тренувати м’язи рук, ніг, спини і т. д., значить, можна тренувати і м’язи язика і губ. Для цього існує спеціальна гімнастика, яка називається артикуляційною. Артикуляційна гімнастика допоможе зміцнити м’язи органів мовлення і підготує базу для чистої звуковимови. При підборі вправ необхідно дотримуватися певну послідовність – йти від простих вправ до більш складним. Спочатку вправи виконуються в повільному темпі обов’язково перед дзеркалом. На перших заняттях можна обмежитися і дворазовим виконанням вправи, головне, щоб воно було виконане якісно. Потім кількість повторень збільшують, доводячи до 10-15 разів. Коли дитина навчиться правильно виконувати рухи, дзеркало можна прибрати. Дорослий повинен показати дитині, як правильно виконувати всі вправи. Для цього необхідно самим навчитися виконувати гімнастику артикуляції.Не дивуйтеся, якщо деякі вправи не будуть виходити з першого разу навіть у вас, адже для їх виконання необхідний певний навик. Проводити гімнастику артикуляції треба щодня, а краще два рази на день – вранці і в другій половині дня після прогулянки. Будьте терплячі, спокійні й ласкаві. Якщо у дитини не виходить якийсь рух, можна використовувати механічну допомогу. Ручкою чайної ложечки або просто чистим (!) пальцем допоможіть підняти дитині мову вгору. Для того щоб дитина знайшла правильне положення язика, наприклад облизати верхню губу, намастіть губу варенням, шоколадом або медом залежно від того, що любить дитина. Заняття повинні проходити в ігровій формі, адже це основна діяльність дітей. Можна залучити улюблену іграшку:
«Давай покажемо , як правильно виконувати гімнастику для язичка»

Артикуляційна вправа «Жабки»
( на символ-картці зображенні жабки)

Запитання: «Про яку артикуляційну вправу ти подумав (ла)?».
Відповідь дитини. Дитина уважно слухає віршик, пригадує правильне виконання вправи та виконує її. Аналогічна робота проводиться із наступними вправами.
Жабка їсти захотіла,
враз взялась вона за діло -
наловила аж сім мух,
тому й рада : рот – до вух!
Рот трохи відкрити. Посміхнутись, губи розтягнути так, щоб було видно верхні зуби. Утримувати таке положення під лічбу 10-15 секунд.

Артикуляційна вправа «Хоботок»




В зоопарку ми були,
там великі є слони.
А маленький Раві
привітався з нами.
Хобот свій він витягав,
«Всім привіт!»- немов казав.
Щоб йому відповісти,
Хоботок зроби і ти.
Краще губи витягай,
Раві швидше привітай.
Витягнути губи сильно вперед,напружити, як при вимовлянні звука У.

Артикуляційна вправа «Чашечка»



Чашку чарівну я можу зробити,
з глини її не потрібно ліпити.
Вгору широкий язик підіймаю,
 старанно в нього краї загинаю.
 Соком наповню її чи водою -
  чашка чарівна завжди зі мною.
Рот широко відкрити. Широкий язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні 10-15 секунд.
Артикуляційна вправа «Коник»

Я на конику скачу :
- Цок-цок-цок!
Хочеш, тебе підвезу?
-Цок-цок-цок!
З вітерцем мій коник мчиться :
-Цок-цок-цок!
Дзвінко стукають копитця:
-Цок-цок-цок!
В’ється коникова грива :
-Цок-цок-цок!
Ой,який же я щасливий!
-Цок-цок-цок!
Присмоктати язик до піднебіння, клацати язиком. Клацати повільно,сильно, тягнучи під’язичну вуздечку. Виконати 10-15 разів.
«Грибок»
                                               
 Під високою сосною -
Ми грибок знайшли з тобою.
Щоб зростав боровичок,
Піднім
ай
 вгору язичок.











Пальчикова гімнастика















Вправи для розвитку дрібної моторики у дітей з особливими потребами
Ігри з прищіпками
Завдання:вчити дітей маніпулювати з предметами за зразком, причіплювати прищіпки, фомувати увагу;розвивати дрібну моторику рук, уявлення, фантазію, просторову орієнтацію; сприяти розширенню та активізації словника, а також розвитку пам'яті та мислення.
Ігри-шнурівки
Матеріали: картон з зображенням різних предметів, різнокольорові шнурки.      Проробіть діркопробивачем кілька отворів у картоні. Покажіть малюкові, як крізь них можна протягати шнурок. Нехай малюк потренується на одній або на двох дірочках. Надалі завдання можна ускладнювати, створюючи за допомогою діркопробивача контур нескладного малюнка.Гра сприяє розвитку дрібної моторики, координації рухів. У іграх з шнуруванням також розвивається окомір, увага, відбувається зміцнення пальців і усієї кисті руки(дрібна моторика), а це у свою чергу впливає на формування головного мозку і становлення мови.Слід пам'ятати, що розвиток тонкої координації рухів і ручної умілості припускає відому міру зрілості структур головного мозку, від них залежить управління рухами руки,тому ні в якому разі не можна дитину примушувати.

Комментариев нет:

Отправить комментарий