Вправи на розвиток дрібної моторики 


                   «Розум дитини знаходиться на кінчиках її пальців»
                                                         В.А.Сухомлинський

Дрібна моторика- сукупність скоординованих дій нервової, м’язової і кісткової систем, часто в поєднанні із зоровою системою у виконанні дрібних і точних рухів кистями і пальцями рук і ніг. З анатомічної точки зору, рухові і мовні центри в мозку знаходяться поруч, і отже, чим краще розвинена дрібна моторика, тим успішніше буде розвиватися і мова.Дрібна моторика розвивається природним чином починаючи з дитячого віку на базі загальної моторики. Спочатку дитина вчиться хапати предмет, потім з’являються навички перекладання з руки в руку, далі вже здатна малювати, правильно тримати пензлик і ложку. У дошкільному та ранньому шкільному віці моторні навички стають більш різноманітними і складними. Збільшується частка дій, які потребують узгоджених дій обох рук.  Вченими встановлено, що рівень розвитку мовлення перебуває у прямій залежності від ступеня сформованості рухів пальців рук. Тому важливо створити умови для накопичення дітьми рухового і практичного досвіду. Одним з головних засобів розвитку моторики рук служать ігри з предметами. Таку роботу  називають орієнтовно-дослідницькою діяльністю, так як в ході її діти отримують самий різний чуттєвий досвід, можливість вивчити властивості і якості предметів, а практичне пізнання функцій, призначення предметів дає можливість розвинути практичне мислення.


Якщо є недоліки дрібної моторики,то діти:-не можуть  провести пряму лінію.-мають труднощі формування правильної траєкторії рухів при виконані графічних елементів.
Принципи роботи розвитку дрібної моторики:-принцип систематичності;-принцип поетапності ;-принцип доступності та індивідуальності;-принцип інтеграції з другими видами діяльностіЕтапи розвитку дрібної моторики поділяють на чотири етапи.  1 Підготовчий:знайомство з олівцем;графічні вправи  “Доріжки”;замальовування – вміння виділити контур;
2.Автоматизація процесу роботи пальців з олівцем: ускладнюються графічні вправи ;збільшується довжина доріжок;копіювання по контуру, по крапках;
3.Творчий:складання предметних, а потім сюжетних малюнків з геометричних фігур по зразку;знайомство з штриховкою;
4  .Підсумковий:графічні диктанти;складніші види штриховок;    знайомство з зошитами в косу лінійку та клітинку;ігри з       нетрадиційними матеріалами; Розвивати дрібну моторику  рук у дітей можна в ігровій формі, використовуючи різноманітний нетрадиційний матеріал.
Мета цих ігор: розвивати уяву, увагу, сенсорне сприйняття, тактильне сприйняття,  посидючість, зорово-моторну координацію, дрібну моторику пальців рук,математичне мислення; вчаться класифікувати, розрізняти предмети за розміром, рахувати.Ігри з ґудзиками
-Картини із ґудзиків за зразком дорослого.-Гудзичні дерева для розвитку моторики, вивчення кольорів.- Ґудзик в якості машинки, яка рухається по доріжках.-Запам'ятай і повтори .-Ґудзикові візерунки.Ігри з макаронами
-Виклади візерунок.- Літеру.-Сходи.-Будинок.-Пряму лінію.-Зигзиги.Ігри з кришечками
-Побудуй за зразком .-Великий – маленький.
-Знайди предмети такого ж кольору.-Дерева (пори року).Ігри з шишками
-Масаж кисті рук шишками.-Покатаємо шишку.
-«Лісова галявина»-«Їжачок»
Ігри: «Шнурівки»,«Пісок»,«Намисто»,«Прищепки».
Дуже важливою частиною у розвитку дрібної моторики є «Пальчикові ігри» - своєрідні вправи для розвитку дрібної мускулатури пальців. Вони дозволяють коригувати рух кожного пальця окремо і відносно один одного, тренують точність рухових реакцій. Граючись в «Пальчикові ігри» можемо відобразити реальність навколишнього світу - предмети, тварин, людей, явища природи. Вони захоплюючі і сприяють розвитку мовлення, почуття ритму, творчої діяльності та концентруванні уваги.
 «Пальчикові ігри» існували у різних народів з давніх часів. І не дивно, адже пальчикові ігри - чудовий спосіб розвеселити дитину,  знайти контакт,ближче познайомитись.
Граючи з пальчиками, діти легко запам'ятовують казки,вірші. Діти досить швидко починають зв'язувати у свідомості зорові образи з відповідним текстом у кілька разів швидше, ніж при звичайному читанні.
Сильні, спритні, гнучкі умілі пальчики дітей - це запорука майбутніх успіхів (письмо, малювання, рукоділля, конструювання тощо «Пальчикові ігри» - це чудовий матеріал для швидкого оволодіння найпростішими, математичними поняттями: вправо - вліво, вище - нижче, далі - ближче, довше - коротше, більше - менше і т.п. Ці поняття підкріплені сюжетом і жестами. Тому наочні й доступні дітям.Найчастіше використовують пальчиковий театр, театр «Рукавичка», ігри, змагання: «Я швидше зберу» (зібрати розсипані предмети - намисто,  камінчики), ігри-пантоміми, під час яких діти мовчки зображують різні дії, зображують ходу різних тварин, дії людей різних професій. Цікаві ігри відволікають увагу дітей від психологічних труднощів, що виникли при мовних контактах. Гра сприяє створенню ситуацій ,в яких дитина відчуває себе розслаблено, вільно говорить, легше набуває розумові, мовні, моторні навички.

Комментариев нет:

Отправить комментарий